אוכל וטעמים

אוכל פופלורי וטעמים מיוחדים מיוון

אוכל וטעמים

סלט יווני

הוא המנה שמתמצתת את המהות של יוון. לא מדובר במנה מסובכת או מורכבת, אלא בסך הכל בירקות טריים (מלפפון, עגבניה, בצל סגול, פלפל, זיתים וגם חסה), חתוכים גס, שמעליהם קובייה יפה של גבינת פטה (לא מגוררת, ולא חתוכה לקוביות!), ועליהם מזלפים שמן זית איכותי, מתבלים וזורים אורגנו מיובש. זה הכל.

כל גדולתה היא בפשטותה, מכיוון ששימוש בעגבניה שאינה בשלה מספיק, או מלפפון שישב שבועות במקרר יגרמו לה להיכשל. גבינת הפטה שממוקמת במרכז תשומת הלב היא גבינה מחלב צאן (וצאן בלבד, ולא פרה), וכמו במקרה של גבינת הפרמזן, רק גבינות שמיוצרות באזורים ספציפיים ביוון (וגם באי לסבוס) שמורכבות מחלב כבשים או שילוב באחוזים שנקבעו מראש בין חלב כבשים לעזים (שכמובן רעו בכרים המוריקים של האזור) רשאים לשאת את השם פטה. כל האחרות הינן גבינות "בסגנון פטה".

ספנקופיטה יוונית

עוד אחד מהמאפיינים של המטבח היווני הוא החיבה לבצק, כשהשחקן הבולט והמוכר ביותר במדינה הוא בצק הפילו יריעות דקיקות מאוד של בצק המורכב מקמח מים ומלח, אותם מסדרים זו על זו כשבין היריעות מברישים שמן זית או חמאה מומסת. בעבר מלאכת יצירת הפילו העדין הייתה נעשית ידנית במשקי הבית, והיום רובו מיותר במפעלים על ידי שיטוח הבצק תוך שימוש בתופי מתכת גדולים.

ביוון מאפי פילו רבים, עם היסטוריה ארוכה שמגיעה עוד מימי האימפריות הרומית והביזנטית, כשהמפורסם ביותר הוא הספנקופיטה, שממולא בהמון עלי תרד מבושלים ורכים, לעתים מעט גבינה וגם תבלינים כאגוז מוסקט. צמחים ירוקים אחרים גם יכולים להיכנס למילוי, כמו מנגולד ואפילו סרפדים. אחותו הגבינתית של הספנקופיטה היא הטירופיטה, שמתמלאת בתערובת של מוצרי חלב (פטה, חמאה ויוגורט) בשילוב עם ביצה.

לוקומדס

הן הסופגניות של היוונים. מדובר בכדורי בצק שמרים קטנטנים שמטוגנים בשמן עמוק ואז נטבלים בהמון דבש או בסירופ מתוק. ליצירתם לוקחים מהבצק הרך בידיים משומנות ומוחצים אותו, כדי ליצור כדורים קטנים מהבצק שנסחט החוצה. יש הטוענים שזוהי הסופגניה הקדומה ביותר, והיא הוגשה לזוכים במשחקים האולימפיים העתיקים, ומצד שני יש את אלו הטוענים שזוהי יצירה של המטבח הערבי, ומסתמכים על מתכונים מהמאה ה-13 לבצק מטוגן ומצופה בסירופ בשם לוקמה.